معرفی جک سوسماری و انواع آن

معرفی جک سوسماری و انواع آن

آشنایی با ابزار

جک سوسماری چیست و چه کاربردی دارد؟

این وسیله که ازز جمله تجهیزات گاراژی به شمار می رود جهت بلند کردن خودرو  و یا هر وسیله نقلیه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. جک های سوسماری طوری طراحی و ساخته شده اند که توانایی این را دارند تا  هر نوع خودرویی را بلند کنند. جالب است بدانید که این وسیله کاربردی با اتصال یک زنجیر به آن، قابلیت تبدیل شدن به  وینچ یا بالابر را دارد. این نوع از جک ها به طور معمول جهت  تعمیر خودرو و تعویض چرخ کاربرد دارند و  از بهترین جکها برای ماشین های ۴WD است.  لازم است بدانید که این وسیله در تعمیرگاه ها علاوه بر تعمیر خودرو، جهت بیرون آوردن آن از چاله نیز منناسب است.
از دیگر ویژگی های خوبی که این ابزار دارد این است که دارای سیستم ایمنی می باشد یعنی در ساخت آن ویژگی های امنیتی برای حفاظت از کاربر نیست در نظر گرفته شده است. وقتی در حداقل و حداکثر ارتفاع است و یا باری بیش از ظرفیت، به آن اعمال شده، از حرکت بازایستاده و متوقف می گردد. به طور کلی باید گفت،در هر حالتی در صورتی که  از حالت نرمال خارج شود، سیستم ایمنی وارد عمل شده و جک را متوقف می کند. جهت استفاه بهینه از این نوع جکها بهتر است آن را در وسط خودرو  قرار دهید چرا که این وسیله باید خودرو را طوری بالا ببرد تا فاصله لاستیک با زمین حداقل سی سانتمتر باشد. در صورت استفاده از آن در زمین های شنی یا غیر آسفالت، زیر آن صفحه فلزی یا چوبی قرار دهید که ضخامت این صفحه متناسب با نوع خودرو متغیر باشد.

اصلی ترین تفاوت جک سوسماری و روغنی

  • جکهای روغنی قادر به بلند کردن یک طرف از خودرو هستند. این در حالی است جکهای سوسماری به صورتی طراحی شده اند که می توانند کل خودرو را از سطح زمین بلند کنند.
  • جکهای سوسماری تحمل وزن های سنگین و سنگین تر از قدرت تحمل جک های خودرو را دارا می باشند.
  •  جکهای سوسماری توانایی این را دارند که در هر قسمتی از خودرو قرار بگیرد.
  • جکها، ماشین را تا فاصله کمی بلند می کنند، در صورتی که سوسماری ماشین را تا فاصله ۱ متری نیز بلند می کند.

جک سوسماری چیست

معرفی انواع جک سوسماری

در ظرفیت های مختلف و با ارتفاع های گوناگون در بازار موجود می باشند و معمولا با توجه به ظرفیتی که دارد، دسته بندی و نامگذاری می گردد. در هنگام خرید مدلی را انتخاب نمایید که دسته با چرخش ۳۶۰ درجه داشته باشد. و بدنه کاملا فلزی، مستحکم و با دوامی داشته باشد. مدلی که بدنه ای با رنگ کوره ای دارد بهتر است چرا که از زنگ زدگی آن جلوگیری می گردد. در ادامه با انواع این ابزار گاراژی آشنا شوید:

مدل کورسی

در ظرفیت های بین ۲ تا ۳ تن ساخته می شوند.

طول کوتاهی دارد و ارتفاع آن در حالت خوابیده به صورت تقریب هفت سانتیمتر می باشد و مناسب خودروهای اسپرت و ارتفاع پایین می‌باشد.

مدل پایه بلند

  • ظرفیت های آنها ۳ تا ۵ تنی است.
  • پر کاربرد در تعمیرگاه ها و اتو سرویس های تعویض روغنی و لاستیک فروشی هاست.
  • به دلیل طول بلندی که دارد قادر است دو چرخ را با تنظیم نقطه تعادل بلند کند.

مدل بادی

  • قدرت بسیار زیادی دارند و مناسب بلند کردن کامیون و اتوبوس است.
  • در ظرفیت های ۲۲ ، ۳۵ و ۵۰ تن طراحی شده اند و همچنین در  حالت های ۲ مرحله‌ای تلسکوپی  ۵۰/۲۵ تن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *