راهنمای خرید آچار

راهنمای خرید آچار

آشنایی با ابزار

پرکاربردترین آچارهای موجود در بازار

آچار ها در واقع از ابزارهایی هستند که وجود آن در هر جعبه ابزاری ضروری به نظر می رسد. این وسیله کاربردی که برای باز و بستن پیچ و مهره ها طراحی شده اند، انواع مختلف و کاربردهای مختلفی دارند و یقینا  افرادی که کارهای فنی انجام می دهند می دانند که از چه آچاری و چگونه از آن استفاده نمایند. اما برای کسانی که مبتدی هستند و به اصطلاح،دست به آچارشان خوب نیست، توصیه می شود، این مقاله را مطالعه نمایند تا بتوانند ضمن آشنایی با آنها، طریقه استفاده درست را یاد بگیرند. در این صورت آسیبی به پیچ و مهره ها وارد نشده و کار به درستی و در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

آچار فرانسه

این ابزار دستی از پرکاربردترین آچارها می باشد و دلیل آن قابیلت تغییر سایز دهانه آن می باشد و به همین دلیل می توان از سایزهای مختلف آن، بنا بر نوع کاربرد در موقعیت های مختلف استفاده نمود. به عنوان مثال ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که برای نصب انواع لوله و شیرآلات اولین گزینه که به ذهنتان می رسد، آچار فرانسه است که تقریبا در هر خانه و جعبه ابزاری یافت می شود.

آچار فرانسه کلوین


بیشتر بخوانید:

بهترین آچار فرانسه


آچار یکسر تخت یکسر رینگی

از یک سرتخت و یک سر به صورت حلقه یا رینگ تشکیل شده است و هر دو قسمت آن هم اندازه و هم سایز می باشند. مکانیزم کار آن به این صورت است که با سر رینگی می توان پیچ و مهره ها را باز نمود و با طرف دیگر، به سرعت آنها را از هم جدا نمود. از این وسیله می توان جهت باز و بستن پیچ‌های لوازم خانگی، دوچرخه و خودرو  استفاده نمود.

آچار یکسر تخت یکسر رینگی

آچار یکسر رینگ جغجغه ای

بسیار شبیه به آچارهای یک سر تخت- یک سر رینگی می باشد اما عملکردهای متفاوتی دارد. هنگام کار کردن با این وسیله نیازی به جدا کردن آن از روی مهره، بعد از هر بار پیچاندن نیست. به راحتی می توانید با حرکت دسته آچار در جهت عقب و جلو، پیچ و مهره ها را باز یا بسته کنید.
بهترین و مناسب ترین گزینه برای سرعت بخشیدن به کار بوده و در یک جهت حرکت کرده و از جهت مخالف به پیچ یا مهره متصل می‌ گردد تا بدون نیاز به خارج نمودن ابزار، به راحنی بتوانید اتصالات را باز و بسته نمایید.

آچار یکسر رینگ جغجغه‌ای

آچار بدنه کوتاه

از لحاظ ظاهری کوتاه تر از نوع معمولی بوده و مناسب باز و بستن پیچ و مهره ها در فضاهای باریک و تنگ می باشد. از یک سر تخت و یک سر رینگ تشکل شده و نوع جغجغه ای آن نیز در بازار موجود می باشد.آچار بدنه کوتاه

آچار دو سر تخت

آچاری است با دو سر C شکل و که هر دو طرف آن، هم اندازه و هم سایز می باشد. برای کار در فضاهای باریکی که قرار دادن آچار رینگی از بالای مهره دشوار می باشد، بهترین و ایده آل ترین گزینه است. در واقع این ابزار دستی از جمله پرکاربرین و رایج ترین آچاری است که در هر کیف ابزاری یافت می شود.

آچار دو سر تختآچار آلن

جهت باز و بسته نمودن پیچ‌ و مهره‌های شش ضلعی و همچنین پیچ های بدون سر و پیچهای بسیار کوچک ماشین و موتور کاربرد دارد. در سایزهای مختلفی عرضه شده و به صورت تکی یا ست تاشو قابل عرضه هستند. از این ابزار دستی جهت مصارف عمومی و صنعتی، تعمیرات خودرو و لوازم الکترونیکی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

آچار آلن

بهترین آچار آلن

 

آچار پا کلاغی

این آچار فاقد دسته بوده و طوری طراحی شده است که قابل اتصال به سر رینگی یا رینگی جغجغه‌ای آچارهای دیگر می باشد. کاربرد آن باز و بسته نمودن پیچ و مهره‌ها در فضاهایی با دسترسی محدود و تنگ می باشد.

آچار پاکلاغی

آچار سینک یا آچار حوضه

با استفاده از این وسیله می‌توان مهره‌ها و اتصلات زیر سینک را به آسانی باز و بسته و همچنین شیر آب را تعویض نمود. عملکرد آن به این صورت است یک سر آچار را می بایست روی پیچ یا مهره‌ غیر قابل دسترس قرار داد و قسمت انتهایی آن را چرخاند.

آچار سینک یا آچار حوضهآچار لوله گیر

فک بالایی این آچار به صورت متحرک طراحی شده که میتوان اندازه آن را تنظیم کرده و لوله های فلزی را با استفاده از آنها چفت نمود.

آچار لوله گیر

آچار فیلتر

این وسیله کاربردی، مناسب اتصالات لوله کشی و سرپوش ها می باشد به راحتی میتوان این اتصالات را باز و بسته نمود.

آچار فیلتر

نکاتی که قبل از استفاده از آچارها باید بدانید

  • اندازه‌گیری متریک برحسب میلیمتر و واحد اندازه‌گیری SAE برحسب اینچ می باشد.
  • طول دسته آنها هر چه قدر بلند تر باشد، نیروی وارد شده به پیچ یا مهره هم بیشتر خواهد بود.
  • در موقع خرید سعی کنید، ست آچار خریداری نمایید که همه سایزها برای باز و کردن پیچ و مهره ها را داشته باشد.
  • توصیه ما خرید محصولی با کیفیت و استاندارد می باشد که از آلیاژ مرغوب ساخته شده باشد. مخصوصا برای کسانی که مدوام از این وسیله استفاده می کنند.
  • مدل های دسته کوتاه برای مواردی که فضای کافی وجود ندارد، مناسب می باشند. پس متناسب با فضای کاری می بایست از دسته کوتاه یا بلند استفاده نمایید.
  • همواره توجه داشته باشید که انتخاب یک آچار خوب صرفا به اندازه پیچ و مهره ها بستگی ندارد، سعی کنید به عوامل دیگری همچون فضای کاری، وسیله مورد استفاده و …نیز توجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *